Alleen verse groente voor je peuter en kleuter?

Groente uit de diepvries is net zo gezond voor je peuter of kleuter!Groente. Heel belangrijk voor een evenwichtige maaltijd. Iedere week haal je netjes je groente bij de groenteman. Of in de supermarkt. Of op de markt. Maar wist je dat groente uit blik, pot of de diepvries net zo gezond is voor je kleuter en peuter?

Er zijn van die dagen dat alles een beetje tegenzit, waardoor je veel later thuis bent dan in de planning stond. Natuurlijk laat je je humeur hier niet onder lijden. Maar je krijgt toch een beetje de kriebels bij de gedachte dat het vanavond wel een beetje laat wordt voor je peuter. Slaap is belangrijk, maar eigenlijk wil je ook nog wat tijd met je kleintje door brengen voor het slapen gaan.

Kant en klare groente is dan een uitkomst. Het scheelt tijd, is net zo lekker en net zo gezond. Eet je kleuter niet, dan bestaat de kans dat de groente uit het blikje wel gegeten wordt. De smaak kan net iets anders zijn.

Het is altijd handig om wat groente in de diepvries of voorraadkast te hebben. Sommige groenten eet je peuter echt niet terwijl de rest van het gezin ervan smult. In dat geval kun je wat andere groente voor je kieskeurige draakje maken. Het is verstandig om dit bij hoge uitzondering te doen. Bijvoorbeeld alleen wanneer er witlof op het menu staat. Of spruiten.

Vooral groente uit blik en pot hebben een minder gezonde reputatie. Ook zouden deze slechter zijn voor het milieu. Dat is niet zo. Het enige is dat deze groente iets meer zout bevatten. Te veel zout is niet gezond voor je kleuter of peuter zoals je weet. Daarom blijft variatie belangrijk. Niet alleen variatie in de soort groente, maar ook de variatie in de bewerking van groente. Het is nu niet zo dat je ermee weg komt om iedere dag een andere groente uit blik, pot of diepvries in de pan te gooien.

En dat is maar goed ook, want anders leert je moeilijk etende kleuter nooit gezond eten.