Er zijn meer groentemomenten voor je peuter en kleuter

Je peuter of kleuter de hele dag fruit!Groente hoort bij het avondeten, klaar. Zo zijn de meesten onder ons geprogrammeerd. Gekookte broccoli, warme spinazie of lof uit de oven. Wil je kind niet eten, dan word je creatief en ontdek je meer groentemomenten op een dag.

Kijk eens goed om je heen, groente wordt steeds vaker op meerdere momenten van de dag gegeten. Een plakje komkommer op een broodje kaas, een kleine salade als lunch. Zo krijg je op een eenvoudige manier voldoende groente binnen.

Geef je peuter of kleuter  een extra stukje wortel of komkommer  gedurende de dag, dat is gezond en draagt bij aan de variatie. Wanneer je kleuter niet wil eten omdat avondeten nu eenmaal vies is, geef ook dan een extra stukje groente gedurende de dag.

Uiteraard is het belangrijk dat jullie van het eetprobleem van je kindje afkomen, maar nu krijgt je kleintje in ieder geval genoeg vezels, vitaminen en alle andere gezonde voedingsstoffen binnen.

Er zijn steeds meer groenten verkrijgbaar welke inspelen op meerdere groentemomenten. Denk aan snoeptomaatjes en kleine komkommertjes. Deze zien er ook nog eens schattig uit, waardoor je kleuter het sneller lekker vindt.

Lust je peuter echt geen sperziebonen, dan is het makkelijk om wat rauwe groente te geven. Hier zitten ook alle voedingsstoffen in. Je kan bijvoorbeeld afspreken dat je kleintje wel een hapje sperziebonen proeft.