Gaaaaaap! Heeft jouw peuter ijzertekort?

IJzer is belangrijk voor je peuter en kleuter!IJzer is een belangrijk onderdeel van onze voeding, ook voor je peuter en kleuter. Het helpt bijvoorbeeld bij de aanmaak van afweerstoffen en bij de afbraak van schadelijke stoffen in het lichaam. Maar in de eerste plaats zorgt ijzer ervoor dat de rode bloedcellen zuurstof vervoert van en naar je longen.
Voor je niet etende peuter is ijzer nog belangrijker. Jonge kinderen met een chronisch ijzertekort groeien en ontwikkelen zich langzamer dan hun leeftijdsgenootjes. De weerstand wordt minder waardoor je kleintje vaker ziek zal zijn en meer kans heeft om een infectie op te lopen. Is je peuter met een eetprobleem erg bleek en sneller moe, ga dan voor de zekerheid even naar de huisarts.

Het mooiste is uiteraard om ijzer via voeding binnen te krijgen. Gewoon zoals de natuur het bedoeld heeft. IJzer haalt je kindje onder andere uit:

  • Bruin- en volkorenbrood, zilvervliesrijst en volkoren pasta
  • Vlees, vis en eieren
  • Groente, vooral broccoli, courgette, spinazie, doperwten en andijvie
  • Noten en gedroogd fruit
  • Aardappelen
  • Peulvruchten
  • En natuurlijk Appelstroop!

Vitamine C helpt het lichaam bij het opnemen van ijzer, melk remt juist de opname van ijzer. Bij gedroogd fruit kun je gewoon denken aan rozijntjes. Deze zul je vast al als tussendoortje geven.

Bij een peuter die niet eet is het moeilijk in de schatten of er wel genoeg ijzer binnenkomt. Overleg bij twijfel altijd met je huisarts. Ga niet zelf aan de slag met huis- tuin en keukenmiddeltjes. Een teveel aan ijzer plast je peuter namelijk niet gewoon uit, het kan zelfs schadelijk zijn.