Iedere dag een glaasje vruchtensap voor je peuter of kleuter?

Fruit is gezond. Daar is iedereen het over eens. Is het dan ook gezond om je peuter of kleuter veel vruchtensap te geven? Immers, je peuter weigert te eten en moet toch vitaminen binnenkrijgen.

Helaas, was het maar zo makkelijk. Af en toe een vruchtensapje is lekker en best gezond, maar het is beter dit niet dagelijks te geven. In fruit zitten ontzettend veel natuurlijke suikers. Natuurlijke dikmakers. Door het fruit te persen krijgt je kleintje in één keer ontzettend veel suiker binnen.

In fruit zit fruitzuur, dit tast de tandjes aan. Door het drinken verspreid dit zuur zich sneller door het mondje. Een sapje geeft snel een voldaan gevoel. Niet handig wanneer je kind niet eet; je peuter of kleuter zal al snel aangeven dat het buikje echt helemaal vol zit.

Beter kun je fruit eten. Om een sapje te maken gebruik je meerdere stukken fruit terwijl je meestal één stuk fruit eet. Zo beperk je suikers en de zuuraanval op de tanden. Zodra fruit geperst wordt, wordt de kwaliteit al minder en verdwijnen de vitaminen.

Kies je voor een vruchtensap, dan is vers altijd het beste. Een vruchtensapje is gezellig om samen te maken. Maak het niet te ver van te voren en laat je kleuter of peuter het met een rietje opdrinken. Maak er een verwenmomentje van en geef het zeker niet bij het eten. Een glaasje water is dan veel beter voor je kind met een eetprobleem.