Je kleuter in balans

Je leest de laatste tijd veel over overgewicht bij kinderen, vooral te dikke peuters worden flink belicht door de media. Waarom? Een dikke peuter heeft grotere kans op overgewicht in de tienerjaren. Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met een gezonde levensstijl.

Naast gezond eten hoort hier beweging bij. Je peuter of kleuter op drie verschillende sportclubs aan melden is overdreven, je krijgt je kindje makkelijk van de bank af. Laat de televisie een dagje uit en je peuter heeft al veel meer beweging.

Maak samen een dansje of speel tikkertje. Laat je peuter lopen in de supermarkt in plaats van zitten in een karretje. Zet je peuter op de loopfiets en ga een blokje om. Zo zijn er nog meer leuke manieren om je peuter aan het bewegen te krijgen.

Je kleuter vindt het vast al leuk om met een sportclubje mee te doen. Bekijk samen met je kleuter de mogelijkheden en maak eerst gebruik van een proefles. Naast zwemles is één andere sport voldoende. Overdrijf het niet, je kleuter is immers nog een kleuter.

Kinderen doen wat ze zien. Is sporten een onderdeel van jouw week? Je kindje zal dit overnemen en een sportieve toekomst tegemoet gaan.

Laat je kleuter lekker buiten spelen. Dit kan al in de tuin, denk aan touwtje springen, op de trampoline spelen of fantaseren met zand. Je kleuter beweegt!

Met een gezonde voedingsstijl werkt het eigenlijk net zo. Niet overdrijven, probeer je kindje niet te pushen. Je kindje zal sneller een appel of een stukje paprika eten wanneer jij dit ook doet. Laat je kleuter of peuter kiezen uit twee of drie gezonde snacks. Op deze manier heeft je kleintje het zelf in de hand en zal nog meer genieten van het hapje.

Balans is niet moeilijk te vinden. Natuurlijk heeft je peuter of kleuter af en toe een zetje nodig. Dat hebben we allemaal. Maar met dat kleine zetje, komt hij of zij al een heel eind.