Waarom onverzadigde vetten belangrijk zijn voor je kind

Gezonde vetten om te eten voor kinderenHoewel veel kinderen in Nederland steeds dikker worden, is het geen goed idee om al het vet uit hun dieet te schrappen.

Vooral plantaardige vetten, zoals olijfolie en zonnebloemolie bevatten essentiële ingrediënten die niet zomaar uit de voeding weggelaten mogen worden.

Een waarschuwing van wetenschappers volgde nadat steeds meer ouders op krampachtige wijze hun kinderen tegen vet probeerden te behoeden om zo overgewicht te voorkomen.

Helemaal geen vet meer is weer het andere ongezonde uiterste, ontdekten Amerikaanse experts en wetenschappers.

Veel vetten bevatten belangrijke vitamines (A, D, E) die noodzakelijk zijn voor een gezonde groei en ontwikkeling van het lichaam en de hersenen van kinderen. Bovendien is het zo dat kinderen sneller vet verbranden dan volwassenen. Volgens de wetenschappers moet ongeveer een derde van alle calorieën die een kind binnenkrijgt bestaan uit(meervoudig) onverzadigde vetten.

Onverzadigde vetten zijn de zogenaamde omega-vetzuren. Twee onverzadigde vetzuren, de omega 3 vetzuren en de omega 6 vetzuren zijn essentiële vetzuren en zijn meervoudig onverzadigd.

Essentieel betekent hier dat het lichaam van je kind deze vetzuren niet zelf kan aanmaken maar ze wel nodig heeft. Deze vetzuren moeten dus worden opgenomen met voeding. Een tekort aan omega 6 vetzuren komt bijna niet voor.

Een tekort aan omega 3 vetzuur daarentegen komt vaker voor. Gebruik regelmatig lijnzaad-, koolzaad-, of walnotenolie of producten op basis van deze oliën. Omega 3 vetzuren zijn ook te vinden in vette vis.