Vegetarisch: hoe krijgt mijn kleuter toch alle voedingsstoffen binnen?

Jullie hebben op een gegeven moment besloten vlees van het menu te schrappen. Je peuter of kleuter eet gewoon met de pot mee en worden vegetarisch opgevoed. Hoe zorg je ervoor dat jullie wel alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgen?

Vlees bevat vitamine B12, één van de belangrijkste vitamines voor je lichaam. Deze vitamine komt alleen in dierlijke producten voor, zorg dat je peuter of kleuter regelmatig eieren en zuivel eet. Dan komt er voldoende binnen.

IJzer is ook erg belangrijk voor de ontwikkeling van je kindje. IJzer haal je onder andere uit vlees. Dit zul je uit andere voedingsmiddelen moeten halen. Geef je peuter of kleuter peulvruchten, volkorenproducten, groente en noten. Het lichaam haalt hier de benodigde ijzer uit. Vitamine C bevordert deze opname.

Goede vleesvervangers bevatten de benodigde voedingsstoffen voor je peuter of kleuter. Dit geldt niet voor alle vleesvervangers, lees daarom goed de verpakking. Geschikte vleesvervangers bevatten ijzer, eiwit, vitamine B12 en vitamine B1.

Deze vleesvervangers zijn vaak wat prijziger, je hoeft dit ook niet iedere dag aan je peuter of kleuter voor te schotelen. Een gekookt ei of een omelet is ook een goede aanvulling. Hier zitten veel belangrijke voedingsstoffen in en geven je kindje een verzadigd gevoel.

Wordt je kleuter ouder dan bestaat de kans dat hij of zij toch wel eens een stukje vlees wil proberen. Sta dit niet in de weg, laat je kind zelf kiezen. Je voedt je kindje nu vegetarisch op omdat dat jouw keuze is.