Vergeet niet te drinken!

Je bent zo bezig met het eetpatroon van je baby of peuter, dat je niet door hebt dat je kindje eigenlijk te weinig drinkt. Vooral in de zomermaanden is het toch belangrijk hierop te letten.

Een bekertje drinken, je maakt het, geeft het aan je peuter en die zet het vervolgens even weg. Je peuter is nu even te druk met andere dingen. Jij gaat ook weer verder met de dagelijkse beslommeringen en een paar uur later staat het bekertje nog steeds op de tafel. Onaangeroerd.

Vanaf één jaar heeft je peuter rond de 7 bekertjes drinken nodig, inclusief melk. Geef niet te veel siroop, sap of frisdrank. Hierin zitten veel suikers en calorieën. Water of een kopje thee zijn perfecte en gezonde dorstlessers. Laat je peuter direct aan thee zonder suiker wennen, anders krijgt je kleine alsnog teveel suiker binnen.

Je baby of peuter heeft vocht nodig. Bij te weinig drinken zal er een gevoel van lusteloosheid en moeheid opkomen. Te weinig drinken kan obstipatie veroorzaken, wat erg vervelend is voor je kindje en voor jou. Bij langdurig vochttekort kan je kindje vaker ziek worden en worden de afvalstoffen niet goed afgevoerd.

Is de urine van je peuter donker en ruikt het sterk, dan drinkt je kindje duidelijk te weinig. Las drinkmomentjes in. Neem de tijd om even met je peuter te gaan zitten en drink samen een kopje thee of een bekertje drinken. Ook hier geldt weer dat je consequent moet blijven. Je peuter moet leren dat drinken een onderdeel is van de dagelijkse bezigheden.

Geef je baby of peuter niet teveel melkproducten. Twee tot drie bekertjes per dag is ruim voldoende. Melkproducten geven een verzadigd gevoel, waardoor er minder gegeten wordt.

Heb je een moeilijke drinker? Wees creatief, maak het drinken leuk. Houdt in een schriftje bij wanneer en hoeveel je baby of peuter drinkt. Zo hou je het drinkgedrag goed onder controle.