Wat? Geef jij je peuter ongezond eten? Nee!

Een dag met een peuter kan lang zijn. Peuters zijn meestal vroeg wakker en direct heel actief.

Even rustig wakker worden is er niet meer bij. De dag begint dus vroeg. Een snoepje of koekje is snel gegeven.

Wanneer de dag zo vroeg begint zul je vaker dan één keer iets lekkers aan je peuter geven.

Bij het evalueren van jullie dag kom je misschien tot de conclusie dat ook jouw peuter eigenlijk te veel snoep, koek of chips eet.

Dit is makkelijk op te lossen, zoek naar een alternatief. Bijvoorbeeld een stukje komkommer, paprika of een soepstengel. Peuters vinden dit over het algemeen lekker en zullen dit als een traktatie zien.

Niet alleen de tussendoortjes zorgen ervoor dat je peuter ongezond eet. Peuters krijgen al snel te veel vlees en melk binnen. Hierdoor krijgen ze te veel calorieën, eiwitten en koolhydraten binnen en te weinig onverzadigde vetten, ijzer en vitaminen. Koekjes en snoepjes zijn dus niet het enige waar je op moet letten wanneer je wilt dat je peuter gezond eet.

Zorg ervoor dat je peuter genoeg groente binnenkrijgt. Fruit kun je ook in een maaltijd verwerken, kinderen vinden dit vaak lekker. Vis is een belangrijke voedingsstof voor energieke peuters. Vooral de zogenoemde vette vis. Kinderen hebben meestal de voorkeur voor vis boven vlees. Vooral wanneer je ze dit vanaf de peutertijd leert eten.

Ook voor volwassenen is het van belang dat zij minstens twee keer per week vis binnenkrijgen. Twee vliegen in één klap: gezond eten voor je lieve, eigenwijze peuter en jouw gezondheid zal er ook op vooruitgaan!